­

RoodmusVogels kijken is een van mijn vele hobby's. Reeds op mijn tiende jaar werd ik aangestoken door het vogelvirus. Ik zat toen in klas 6 en had het geluk om een onderwijzer te hebben die een enthousiast vogelliefhebber was.In de les vertelde hij vaak welke vogels hij had gezien. Rond de school was een prachtige groenstrook, waarin regelmatig bijzondere vogels zaten. Meester Slagter (zo heette de hoofdonderwijzer) wees ons in de les vaak op de aanwezigheid van vlaamse gaaien, eksters, vinken en zelfs goudvinken in de struiken. Helaas ging mijn aandacht in de les toen meer uit naar de vogels in de struiken dan aan de lesstof in de klas. Ik heb klas 6 toen nog maar eens gedaan.

Natuurlijk lid geweest van de NJN (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie. Heel wat mooie natuurgebieden rond Den Helder hebben we toen bezocht, waaronder mijn favoriete vogelgebied: het Balgzand. Wat is dat een mooi natuurgebied: (link naar website). Rond mijn 17e ging ik in Leiden wonen en sloot me direct aan bij een aantal vogelverenigingen. Zo heb ik jaren vogels geïnventariseerd in Berkheide, een duingebied nabij Katwijk. Verder heb ik ook lange tijd vogels in kaart gebracht in het polderpark Cronesteyn (Leiden). Momenteel ben ik lid van een aantal vogelverenigingen, zoals de Vogelwerkgroep Zoetermeer (http://www.vwgzoetermeer.nl/), Vogelwerkgroep Koudekerk Hazerswoude (http://vogelsrijnwoude.nl/) en ben lid van de KNNV te Leiden.Vogels kijken vind ik een heerlijke ontspanning, boeiend en afwisselend. En daarbij kijk ik niet alleen naar vogels, maar ben net zo geïnteresseerd in planten, dieren en al het andere wat leeft en groeit.

LepelaarTexel, mijn favoriete vogeleiland. Wat maakt dit eiland toch altijd veel bij me los.
Heeft het te maken met mijn jeugdjaren in Den Helder, mijn geboortestad? Want al vanaf mijn tiende was ik geïnteresseerd in vogels. En woon je in de kop van Noord-Holland, dan is Texel toch echt niet ver. Met mijn natuurvrienden ging ik regelmatig even naar dit prachtige eiland. Meestal vanaf de boot direct linksaf de duinen op, uitzicht over de Mokbaai en wandelend naar De Petten. Over de duinen uitkijkend naar de grazende schapen en in de verte het kerktorentje van Den Hoorn. MIjn eerste sterntjes, wulpen, gele kwikstaarten enz.
Later ging ik werken bij de TESO, als weekendkracht of vakantiewerker. Automobilisten netjes in rijen laten opstellen, want de boot ging toen meest om het uur. Dus lang wachten voor de vakantiegangers. Gelukkig mocht ik ook jaren op de boot werken om alle fietsers en voetgangers te dirigeren naar de juiste op- en afgangen op de boot. Als lid van de NJN heb ik vaak Texel bezocht met veel enthousiase natuurforsers.

Gele kwikVanaf mijn zestiende woon ik in Leiden, maar mijn liefde voor het eiland is nooit verloren gegaan. Vooral de laatste tien jaar ga ik ieder jaar wel even naar Texel. Vooral in oktober en november, tijdens de jaarlijkse vogeltrek. Het Dutch Birding Weekend sla ik de laatste jaren niet meer over. Vanuit het hele land komen vogelaars naar dit eiland om in drie dagen het eiland af te struinen op zoek naar vooral die ene uiterst zeldzame soort, die jij dan weet te ontdekken. Samen met mijn zoon Sander rijden we van noord naar zuid, west naar oost, steeds op weg naar weer een nieuwe melding van een bijzondere soort vogel. Blauwstaart, woestijntapuit, sperwergrasmus of roze spreeuw. Maar ook gewonere soorten als strandleeuwerik, morinelplevier, draaihals of bladkoning.
In het voorjaar of in de zomer ga ik met Renée naar Texel om daar heerlijk te genieten van de zon, schone lucht, rust en strand. Op ons favorieten vervoermiddel, de fiets rijden we heel wat mooie routes af. En komen we onderweg een lepelaar tegen of een kluut, dan raakt zelfs Renée enthousiast.

Ben je op Texel, dan bezoek je als natuurliefhebber toch zeker ook het Vogelinformatiecentrum in De Cocksdorp. Tijden kun je daar doorbrengen, zoeken naar mooie vogelboeken of DVD's, turen door Swarovski verrekijkers of telescopen. Het bekijken van alle prachtig opgezette vogels.
En wil je onder leiding van een ervaren vogelaar op excursie, boek hier dan gerust een vogelwandeling. De mensen van dit vogelinformatiecentrum zijn allervriendelijks, willen je graag adviseren waar je het beste naar toe kunt gaan om vogels te kijken. Op een speciaal bord worden de laatste waarnemingen van vogels doorgegeven. En tijdens je verblijf ook nog even op het presentatiescherm kijken naar de opnames die Marc Plomp op Texel heeft gemaakt. Waarnzinnig mooi.

Texel, ik zou zeggen mijn tweede thuis. Er gaan wonen, ik zou wel willen, maar dan krijg ik Renée echt niet mee.
Nou, dan maar zo vaak mogelijk per jaar dit eiland bezoeken. Dankzij hele goede natuurvrienden zijn we verzekerd van onderdak op de noordpunt van het eiland. Vlakbij het Vogelinformatiecentrum in De Cocksdorp, vlakbij de Robbejager, de Tuintjes en de Waddenkust. Wat wil een mens nog meer.

Bontbekje

Regelmatig ga ik op excursie. De verslagen kun je onder dit kopje vinden.